Trening og Fibromyalgi.

Kort om trening når du har fibromyalgi.

Det å være i en eller annen form for aktivitet når du har fibromyalgi er viktig.
Men når du har vondt er ikke det alltid like lett. For det ER vondt å ha vondt.

Det kommer selvfølgelig an på hvor vondt du har den dagen, og du skal høre på kroppen.
Men det blir ofte verre om du ikke rører på deg.

Og husk, du trenger ikke løpe maraton. Det er nok med en tur på 20-30 min eller yoga. Du må gjøre det som er best for deg og kroppen din akkurat da.
Men det er ingen tvil om at et sunt variert kosthold og aktivitet har stor betydning for helsen.

Trening kan være…

  • Fysisk aktivitet 20-30 min som nevnt over. Og om du starter helt fra begynnelsen så start lett. Begynn med å gå i trapper f.eks eller frem og tilbake ute i gata, rundt huset ditt. Kanskje du kan sykle.
  • Etter hvert kan du legge inn økter der du får opp puls og pusten.
  • Tren forskjellige muskelgrupper. Og husk at du heller ikke trenger fancy treningsutstyr. Bruk det du har hjemme.
    Start med og bruk kroppen din.
  • Yoga er en fin treningsform. For ikke bare får du stekt på deg, men du bruker vekten av kroppen din. Og det holder i massevis.
  • Varme er fint når du har vondt. Så om du har mulighet så benytt deg av trening i oppvarmet basseng.
  • Avspenningsøvelser.
  • Trening med lav til moderat intensitet er mest smertelindrende, mens høy intensitetstrening er best på økning av utholldenhet.

    Og ikke minst, husk å gi deg selv pauser.

Fibromyalgi oppleves forskjellig fra person til person.
Så derfor er det ekstra viktig å kjenne etter hva som føles riktig for akkurat deg!
IKKE sammenligne deg selv med andre.

Noen trenger smertestillende, andre trenger fysioterapi eller ulike medisiner osv.
Og det som funker for en er ikke nødvendigvis løsningen for deg.

Husk å ta tiden til hjelp, være fleksibel og juster.
Og ikke bruk opp all energien på en gang.

Til neste gang, ta vare på deg selv <3

-Helene <3

Ps: Her kan du lese litt mer om trening og fibromyalgi —> Klikk her.

Om du vil lese om kosthold og fibromyalgi trykker du HER.


0
Share

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *