Livet mitt med fibromyalgi.

#usynligsyk

Hva trigget min fibromyalgi?

Livet mitt med fibromyalgi er veldig opp og ned.
Ingen dager er like. Så hvordan er det å være usynlig syk?

Min fibromyalgi er arvelig og har alltid ligget latent i kroppen min og bare ventet på å melde sin ankomst.
Mamma hadde fibromyalgi.
Det som utløste det hos meg var da datteren min kom til verden i 2009 og det da naturlig nok ble mye løfting og bæring.

Da merket jeg vondter som flyttet på seg, som ikke gikk bort og som ble verre med tiden pluss ganske mange andre symptomer.
Det tok litt tid før jeg skjønte at det kunne være fibromyalgi og det tok også litt tid også før jeg ble undersøkt mtp det også.

Dagene mine…

…med fibromyalgi er veldig forskjellige.
Noen dager merker jeg ikke så mye til det. Altså, jeg har alltid vondt et sted. Men det er ikke verre enn at det går greit.
Mens andre dager er det så jævlig at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre.
Og jeg trenger heller ikke å ha gjort noe spesielt, noen dager er bare verre enn andre uansett hva jeg gjør og ikke gjør.
Pga av at jeg fyser så og si hele tiden så er vår og sommer de beste årstidene for meg. Og jeg merker det veldig på kroppen i form av verk og ilende smerte når det blir kaldere.
Jeg sover sjelden godt. Jeg kan i skrivende stund ikke huske sist jeg sov godt. Og jeg våkner utslitt hver morgen.

Konsentrasjonsvansker, indre frost dårlig hukommelse, fibrotåke, nummenhet, hovenhetsfølelse, synsforstyrrelser, problemer med å snakke, brystsmerter, svimmelhet, angst, depresjon, smerter i ansiktet, smerter i nakke, skuldre, rygg, irritabel tarm og kronisk underlivssmerter m.m er noe jeg daglig kjenner på i mer eller mindre grad.

Hodepine og heavy migrene var noe jeg merket veldig mye til tidligere. Men 14.12.20. tok jeg min første Daith piercing (migrene piercing) og det har vært redningen for meg. Jeg har ikke hatt migrene etter det. *bankibordet*. Må understreke at Daith piercing ikke er noe som fungerer for alle da vi alle er forskjellige. Men for ganske mange inkludert meg har det virkelig vært redningen og livskvaliteten er en helt annen.

Kosthold…

Er alltid viktig uansett om man er frisk eller har fibromyalgi.
Jeg er veldig obs på hva jeg spiser og hvordan kroppen min reagerer på di forskjellige matvarene jeg har spist og spiser. Og jeg har lært meg også etterhvert hva som funker og ikke.
Men det som funker for meg vil ikke nødvendigvis funke for deg, da vi er forskjellig og vi opplever fibromyalgi så ulikt.

Men et sunt og variert kosthold er det som fungerer for meg. Et kosthold som gir næring og som forebygger og reparerer.
Jeg vet f.eks veldig godt at jeg må holde meg unna smågodt eller fritert mat. Det er fryktelig godt, men da sliter jeg i ettertid.
Betennelsesdempende mat og hele regnbuen er mat som fungerer for meg. Jeg kommer nærmere inn på kosthold og fibromyalgi i et annet innlegg.

Trening…

Aktivitet er bra for alle. Når man har fibromyalgi så er det ikke alltid like lett å være aktiv siden det er mye vondt. Men det er viktig å være aktiv. Hør på kroppen, den forteller deg hva som er lurt og ikke den dagen.
Jeg går mye tur også gjør jeg yoga. Yoga er en ypperlig treningsform.
Noen dager gjør jeg mye yoga og andre dager ikke fult så mye.
Det kommer an på hvordan kroppen min er, men jeg passer på å få gjort litt hver dag.
Fibromyalgi blir verre om man ikke er aktiv.

Mine anbefalinger…

Hør på kroppen din. Om du har mye energi en dag, så ta vare på den. Fordel energien din godt utover dagen, for det kan være lenge til du har en sånn dag igjen. Det er sånn det er. Fibromyalgi er uforutsigbart, du vet aldri hvordan dagene dine blir.
Utdann deg selv. Jo mer du kan og jo mer du kjenner deg selv og hva som fungerer for deg jo bedre er det.

Det du føler er riktig for deg, for det er din kropp og ingen kjenner kroppen din bedre enn deg selv.
Riktig kosthold er viktig, finn ut hva kroppen din tåler. Skriv gjerne dagbok over hvordan dagene dine er, hva du har gjort og hvilke mat du spiser osv. Det er fint med en oversikt også er det fint å kunne gå tilbake å se hva du gjorde den dagen som utløste vondt et sted.
Det er også lurt å investere i gode sko.
Finn noen å snakke med, for det er tøft og unødvendig å stå i det alene.
Også kommer du langt med og godta at det er sånn. Gjør noen med det du kan får gjort noe med, slik som kosthold, aktivitet, utdann deg selv, finn ut hva som er riktig for deg.
Og husk at du er god nok! <3

Til neste gang, ta vare på deg selv <3

-Helene <3

Ps: Les mer om fibromyalgi her —> https://www.revmatiker.no/
Og her kan du lese forrige innlegg om Fibromyalgi

0
Share

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *