Kosthold og fibromyalgi.

Kosthold ja! Det er vanskelig å vite hva man skal spise.
For det er mye informasjon der ute. Og alle sier og mener så mye forskjellig.
Så det er ikke rart man blir forvirra, frustrert og lei til tider.

Et sunt og variert kosthold er alltid viktig for å sikre at du får i deg det kroppen trenger.
Og når du har fibromyalgi så er det viktig å spise slik at kroppen best mulig klarer å bekjempe plagene. 

Så hva spiser du…

  • Omega 3 fettsyrer er viktig. Helst gjennom fet fisk, men og gjerne som tilskudd. Det kan være med på å redusere smerter og stivhet i lett og muskler.
    Man skal jo helst spise fisk 3-4 ganger i uken, men om man ikke liker fisk eller får det til så er kosttilskudd en løsning.
  • Betennelses dempende mat som friske bær, frukt, bladgrønnsaker, usaltede nøtter, mørk sjokolade, te og antioksidantrike matvarer er lurt.
    Antioksidanter har evnen til og stoppe oksidasjon, som kan stoppe inflammasjon som da er betennelse. Og antioksidanter bidrar generelt til bedre helse.
  • Fiberrik mat.
  • Ekstra med vitaminer og mineraler gjennom kosttilskudd.
    Blant annet jern, kalsium, vitamin D, for bedre opptak i tarmen.
  • Kalsium både med og uten vitamin D.

Antiinflammatorisk meny.

  • Havregryn med melk, valnøtter, kanel og blåbær, kaffe
  • Gulrot med hummus, grønn te
  • Salat med litt kylling, mye grønnsaker, frø, grov pasta og olivenolje
  • En frukt og grove knekkebrød med ost
  • Laks, fullkorns ris, og ovnsbakte grønnsaker
  • Naturell yoghurt med usøtet nøttemüsli og banan

Men…

Alle tåler ikke likt. Du må finne ut hva som passer for deg og din kropp og mage. Finn ut hva du tåler å spise.
Vi er forskjellige. Hvis du er usikker på hva det er du eventuelt ikke tåler så ta bort en og en ting fra kostholdet ditt så ser du etter en tid om det var det.
Om det ikke var det så prøver du med neste ting.
Dette er noe som tar tid, men det er verdt det.

Også tenker jeg at du kjenner deg selv og kroppen din best.
Du er eksperten på deg selv, så stol på magefølelsen din.

Til neste gang, ta vare på deg selv <3

-Helene <3

Ps: Om du vil lese om hverdagen min med fibromyalgi så kan du trykke HER.

0
Share

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *