Inkasso er skumle greier… eller ? Og hvorfor er det egentlig så skummelt ?

Det kan bli, men trenger ikke og være det. Det kommer helt an på deg.
Nå skal jeg fortelle deg litt mer om hva inkasso er, følelser rundt det og steg for steg hva som skjer i en slik prosess.

Hva er inkasso?

Om du får en inkasso, så betyr det bare at det er en oppfølging av dine ubetalte fakturaer som du ikke har betalt innen betalingsfristen var utløpt.
Og det er inkasso selskaper som har fått i oppgave og minne deg på det rett og slett.
De er der for og hjelpe deg å finne en løsning. Så derfor er det viktig at du er der også, vis at du vil finne en løsning på det og vær ærlig med dem.

Følelser rundt økonomi.

Ja, for det er jo ikke til å legge skjul på at det er følelser og tanker rundt økonomi, inkasso og gjeld. Mange føler på skam, det er flaut og de føler seg som dårlige mennesker. Og om du er en av de som føler dette, så slutt med det med en gang. Du er bare ett menneske, og tro meg du er heller ikke alene om dette.
Økonomi kan være vanskelig nok i seg selv det, og utad virker det som om at alle har det perfekt.

Det finnes løsninger.

Men når det kommer gjeld og inkasso på toppen av dette så kan det føles håpløst. Jeg vet. Men ikke gi opp. Det finnes løsninger.
Du må bare åpne den konvolutten og ta den kjipe telefonen.
For selv om du håper på at inkassoen blir borte av seg selv bare du gjemmer den konvolutten eller venter med og ta kontakt med inkasso selskapet så blir det dessverre ikke det.
De fortsetter og ringe deg, og det blir verre.
Så jo før du tar kontakt og har en dialog med dem jo bedre er det for deg.

Så, steg for steg – hva skjer i en inkasso prosess ?

1.Jo, først så får du en faktura, det er den som bekrefter
salget og inneholder informasjon om hva du har kjøpt, beløpet og div. annen viktig info samt forfallsdato som er fristen på når du skal betale den.

2.Hvis du ikke betaler den, så får du en purring.
Husk på at den som har solgt noe er IKKE pålagt å sende deg en purring. Men hvis dem gjør det så skal det være 14 dagers betalingsfrist.

3.Så kommer det et inkassovarsel. Det er det som skjer FØR det overføres til inkasso.
Dette skal også ha 14 dagers betalingsfrist.
Betaling etter forfallsdatoen på denne fakturaen kan føre til store ekstra unødvendige kostnader slik som inkassosalær og forsinkelsesgebyrer.

4.Hvis dette ikke betales, så overføres saken din til inkasso.
I brevet du får fra inkasso selskapet inneholder informasjon som; grunnlaget for kravet, om klagemuligheter og videre saksgang.
Igjen, om du betaler etter forfall så kan det føre til enda flere kostnader for deg.
Så det blir dessverre dyrere og dyrere. Og det er kjipe penger og måtte betale ekstra.

5.Så, om det fortsatt mangler betaling så settes det i gang rettslig tiltak.
Da kan kravet ditt bli sendt inn til namsmannen eller forliksrådet.
Nå er det flere involverte i saken din og det fører til enda flere kostnader for deg.

6.Den kjipe betalingsanmerkningen, for den er kjip. Virkelig.
Den registreres 30 dager etter at rettslig tiltak ble satt i gang.
Og denne betalingsanmerkningen blir registrert, som igjen fører til at når det blir tatt en kredittsjekk av deg så kan det gi avslag på lån, kreditt, mobilabonnement og til og med jobb søknader.

7.Kravet kan sendes til forliksrådet.
De skal bidra til å løse uenigheter på en rask måte. Den av partene som enten ikke kommer til forliksmøtet eller taper saken, må dekke kostnadene som påløper på forliksdagen.
Og resultatet av behandlingen i forliksrådet er endelig.
Resultatet av dette kan være at de trekker av lønnen din, trygd eller tar pant i eiendom eller andre ting du eier.
Og dette igjen gjør slik at det påløper enda flere kostnader som legges til det opprinnelige kravet.

8.Om du da fortsatt ikke betaler kravet så kan det gå såpass langt at det blir tvangssalg av for eksempel eiendom. Det vil si at pant i eiendom utløses og blir tvangssolgt for å dekke det ubetalte kravet.

Men som regel og heldigvis…

Så kommer du og ditt inkasso selskap til en enighet før det går så langt.
Om du bare tar kontakt så løser det seg.
Da er det bedre og krype til korset og ta den kjipe telefonen og finne en løsning før det er for seint eller hva ?

Det verste du kan gjøre er faktisk og drite i det!
Så, IKKE drit i det. Ta kontakt. Vis at du er der og sammen med dem så finner dere en løsning.
Jeg lover. <3


0
Share

Leave a Comment